Efter böne- och fasteveckorna

Nu har vi haft två veckor av bön och fasta i vårt nätverk av husförsamlingar i Helsingborg tillsammans med vänner från andra delar av Sverige, Finland och Lettland. Temat för dessa veckor var “Missionellt genombrott” utifrån en längtan och få se evangeliet spridas, att människor ska få komma till tro på och följa Jesus och att husförsamlingar ska få växa fram på plats efter plats i Sverige, Finland och i Lettland.

I våra församlingar i Helsingborg har vi, under dessa veckor, gått på bönepromenader i olika stadsdelar, där vi har husförsamlingar eller där vi längtar efter att få se Guds rike bryta mark. Under dessa bönepromenader har vi bett strategiskt för stadsdelarna och efter Guds Andes ledning. Vi har även haft två lördagskvällar med extra fokus på att upphöja Jesus genom lovsång och för att träda inför Guds ansikte tillsammans. Utöver bönepromenaderna och de två kvällssamlingarna har vi även haft en faste-kedja, där olika personer har varit med och fastat.

Något som har genomsyrat fokuset under dessa veckor har varit en längtan efter att gemensamt söka Gud och att få samarbeta med Gud i bönen. Utifrån den längtan var det så starkt att komma samman de två kvällarna och bara gå djupt in i Guds närvaro, be för varandra och även be för nätverk av husförsamlingar på andra orter. Ett tilltal som har kommit är utifrån Jakobsbrevet 5:16 där det står att “mycket mäktig och verksam är en rättfärdig människas bön”. Ett annat tilltal var från Efesierbrevet 3:20 som säger “Han som förmår göra långt mer än allt vi ber om eller tänker, genom den kraft som mäktigt verkar i oss”. Tilltalen kom som en uppmuntran att ta bönen på allvar och vara frimodig i bönen.

Det har varit starka veckor då jag upplevt Gud verka i våra böner och våra samlingar. Personligen har jag blivit uppmuntrad till att ta bönen på större allvar och som en viktig del av missionsarbetet, både i bönekammaren men även våra gemenskaper.

Nu går vardagen vidare och vi fortsätter att söka Gud och Guds vilja. Vi fortsätter att längta efter att få se Guds vilja ske, att få se Guds rike komma och spridas på jorden så som i himlen.

Frid och kärlek

Joel Mörling