Missionella församlingar

(Sammanfattning av undervisning från Nätverkshubb 2014-05-10)

I det första kapitlet i Johannesevangeliet beskrivs det hur Gud i Jesus Kristus blir en människa. Medan alla religioner handlar om att genom mänsklig ansträngning och religiösa handlingar klättra upp till Gud, så handlar tron på Jesus om att Gud har tagit steget till oss. I Jesus blev Gud människa fullt ut, med alla mänskliga förutsättning och begränsningar. Ordet blev kött, som Johannes säger. Han blev en av oss, han bodde ibland oss.

Detta är en av de mest centrala delarna av vår tro och brukar ibland beskrivas som inkarnationen – att Jesus blev kött. Samtidigt är Jesus i detta det ultimata föredömet för hur vi är tänkta att fungera som hans församling. Gud höll sig inte på avstånd och väntade på att vi skulle komma till honom. Han tog hela steget till oss. Under lång tid har vi för det mesta gjort tvärtom i våra kyrkor och församlingar. Vi har hoppats att kunna locka människor till oss trots att Jesus faktiskt sa Gå UT! Det finns några olika varianter på den attraherande församlingsmodellen.

1) Man tänker att Gud ska sända väckelse som gör att alla människor bara strömmar till församlingen och vill följa Jesus. 2) Man försöker bli så fräsch och sökarvänlig som möjligt för att locka till sig människor. 3) Man tänker utifrån folkkyrkan att om bara evangeliet rätt predikas och sakramenten rätt förvaltas så kommer Gud dra dit människor. 4) Man tänker att om man bara kan leva i tillräckligt nära gemenskap i församlingen så kommer människor se det och komma till tro.

Även om det givetvis finns goda ingredienser i dessa tänkesätt så bygger de samtidigt på den felaktiga föreställningen att människor i behov av Jesus ska komma till församlingen. Jesus väntade aldrig på att människor skulle komma till honom. Han var hela tiden på väg, hela tiden i rörelse för att besöka städer och byar och för att ta in i människors hem. Han bjöd inte in till fest. Han bjöd in sig själv på andras fester. När han sände ut sina lärjungar i Lukas 10 säger han åt dem att göra samma sak. Ta in i människors hem, äta vad som bjuds, bota de sjuka och predika Guds rike. Lärjungar till Jesus är kallade att vara missionärer som tar med sig evangeliet och Guds rike till människor, där de befinner sig. Det är alltid missionären och inte de människor man är sänd till, som behöver lära sig språket och ta kliv över kulturella trösklar. Guds plan är att församlingen, precis som vår mästare Jesus, ska bli kropp i den här världen.

Här kommer en mycket sevärd video med Alan Hirsch där han talar om detta.

Något att fundera över: Hur kan vi plantera evangeliet i olika miljöer så att församlingar får växa fram i alla typer av kulturer, subkulturer, stadsdelar och gemenskaper?