Vanliga frågor

På den här sidan ska vi försöka ge svar på de vanligaste frågorna vi får om det vi sysslar med. Sidan kommer att vara under ständig uppbyggnad. Om du inte hittar svar på din fråga får du gärna ställa den som en kommentar längst ner på sidan. Hoppas att du hittar det svar du söker!

Hur gör ni med nattvard?

När vi läser om Herrens måltid i Nya Testamentet ser vi att den firades som en gemensam måltid med mat där Jesus var i centrum. Det var en förbundsmåltid där alla var välkomna. På samma sätt firar vi Herrens måltid i gemenskap över mat, där vi delar livet med varandra och låter Jesus vara i centrum. Här förkunnar vi Jesus död och uppståndelse och påminner varandra om att han ska komma tillbaka. Hos oss är alla välkomna att ta del av Herrens måltid.

Hur gör ni med barnen?

Barnen är en naturlig och viktig del av församlingen. De olika husförsamlingarna ser lite olika ut när det kommer till antal barn och i vilka åldrar barnen är. Varje husförsamling hittar vägar för att inkludera barnen när man möts. Utöver det uppmuntrar vi familjer att göra Jesus till en naturlig del av vardagen och att hjälpa barnen att växa i sin tro.

Hur tänker ni kring dop?

Vi tror att dopet hör ihop med omvändelsen vilket innebär att när en människa kommer till tro är det naturliga att hon låter döpa sig. Den som är döpt kan i sin tur vara med och döpa andra. Dopet sker där det finns vatten. Detta kan vara i havet, en sjö eller i ett badkar i någons hem. Dopet är ett dop in i församlingen, när man döps blir man en del av församlingen – Jesus kropp _ och sänds att  på Jesus uppdrag göra lärjungar.

Har ni pastorer?

Vi har inga pastorer men vi har husförsamlingsledare som fungerar som herdar för husförsamlingen.

Vad gör ni när ni möts?

Vi vill betona att församlingslivet pågår hela tiden. Församling är vi även när vi inte samlas och vi försöker uppmuntra varandra till att på olika sätt mötas och hjälpa varandra i vardagen. Men vi tror också att det är viktigt att ha regelbundna träffar. I Nya testamentet läser vi om hur församlingen delade Herrens måltid regelbundet, undervisade varandra, uppmuntrade varandra och att olika gåvor var i funktion. När vi möts firar vi Herrens måltid, läser Bibeln tillsammans, ber och låter olika gåvor vara i funktion.

Är vem som helst välkommen till er?

Vi önskar att alla, oavsett var man befinner sig i livet, ska känna sig välkomna att tillsammans med oss upptäcka Jesus och det liv han erbjuder. Vi vill vara en gemenskap där alla är välkomna, oavsett kultur, kön eller sexualitet. I våra husförsamlingar har vi som mål att Jesus ska vara i centrum och vi tror att han bjuder in alla att närma sig honom och bli lika honom. Vi vill uppmuntra och hjälpa varandra att utifrån det Jesus säger, följa honom. Utifrån vad vi kan läsa i evangelierna börjar livet i Jesus efterföljelse med att vi får möta Guds godhet i Jesus. Samtidigt är Jesus undervisning utmanande för oss. Att följa honom innebär att låta honom vara Herre över alla områden i livet. Detta innebär att vi alla behöver vända om från saker i våra liv där vi inte ärar Gud. I alla detta vill vi låta Jesus leda oss och vi tror att vi med Andens hjälp kan formas att bli lika honom, i den takt han leder oss.

Hur ser ni på äktenskapet?

I Markus evangeliet 10:6-9 säger Jesus: ”Men från skapelsens början ’gjorde Gud dem till man och kvinna.’ Därför ska en man lämna sin far och mor och hålla sig till sin hustru och de två skall vara ett kött. Så är de inte längre två, utan ett kött. Vad Gud har fogat samman skall människan inte skilja åt.” Bibeln talar om äktenskapet som ett förbund mellan en man och en kvinna och vi tror att det är Guds goda tanke och plan för äktenskapet.

Det finns många människor som av olika anledningar inte kan eller vill leva i ett äktenskap. I detta är Jesus och Paulus två goda förebilder. Jesus levde i avhållsamhet, men i nära relation med andra människor. Paulus uppmuntrar i 1 Kor 7:8-9 till att, om man har möjlighet, leva ett liv i avhållsamhet, liksom han själv. Att leva i celibat möjliggör för tjänande och mission på ett sätt som inte är möjligt när man lever i ett äktenskap. Ett liv i avhållsamhet ska dock inte behöva betyda ett liv i ensamhet. Församlingsliv innebär gemenskap och relation. Vi tror och önskar att församlingen ska kunna fungera som familj för alla som vill följa Jesus.

Hur ser ni på samkönade relationer?

Vi tror att Guds tanke för sexuella relationer är i äktenskapet mellan en man och en kvinna. Samtidigt vill vi betona att Jesus möter oss där vi befinner oss och han bjuder oss att lära känna honom och hans kärlek, där vi är.

4 svar på ”Vanliga frågor”

1. Undrar pga uppkomna situationer: hur gör ni med människor som är medlemmar i en etablerad annan församling/kyrka? Kan de vara med så på sikt? Hur gör ni med ev. sektmedlemmar som vill vara med, men som också vill stå kvar i sitt sammanhang?

1. Hej Niklas!

Först och främst vill jag börja med att be om ursäkt för det sena svaret!

Jag förstår att du letar efter en ny församlingsgemenskap och spontant skulle jag vilja rekommendera EFS här i stan, jag och vi i nätverket känner flera medlemmar och ledare där och kan varmt rekommendera dem!

Det är sant att vi helst av allt skulle vilja att människor kom till tro och vi på det sättet blir fler församlingar! Anledningen att vi skriver det är att vi alltid uppmuntrar redan troende att överlåta sig till sina nuvarande församlingar. Men givetvis får man komma och besöka oss, precis som vilken församling som helst. Vi vill dock inte att människor lämnar sin nuvarande församling för att komma med i någon av våra församlingar bara för sakens skull.

Sen finns det givetvis ibland anledning till att man vill byta församling.

Gud välsigne dig Niklas!