Middag med Jesus

middagmedjesusVarför har nattvarden för många blivit en avancerad ritual när den bland de första kristna var glädjefyllda middagar med Jesus i centrum? Hur såg den historiska utvecklingen ut från köksbord i vanliga människors hem till offeraltaren i stora katedraler? Hur kan efterföljare till Jesus på 2000-talet återupptäcka Herrens måltid som en verklig måltid med riktig mat, överlåten gemenskap och obegränsad sprängkraft?

De här och många andra frågor om Herrens måltid försöker Rickard Cruz ge svar på i sin nya bok Middag med Jesus som nu går att beställa i XP medias bokshop! Där kan man även gratis ladda hem boken första två kapitel som ett smakprov. Middag med Jesus kommer inte att lämna någon oberörd. Förhoppningen är att den ska uppmuntra till efterföljelse av Jesus och ett återupptäckande av församlingens rötter.

Herrens måltid

Från bokens baksida:

Det finns en växande medvetenhet bland många kristna att nattvarden, som den utförs i de flesta kyrkor, inte ens liknar den måltid som lärjungar till Jesus delade med varandra under det första århundradet. Från början firades Herrens måltid runt matbord, med riktig mat, i vanliga hem, när lärjungar till Jesus kom samman för att fira sin Herre. I den här boken förklarar Rickard Cruz vad Bibeln faktiskt säger om Herrens måltid, hur kyrkan gick från matbord till altare och hur vi idag har möjlighet att återfinna våra rötter.

Boken spränger fördomar och slår hål på missuppfattningar om nattvardsmåltid och församlingsliv. Det är mer än en återberättelse om Jesu måltid och en skildring av hur de första lärjungarna träffades som församling. Rickard Cruz skriver med både passion och skicklighet.  – Charles Kridiotis, simplechurch.se, Stockholm (ur förordet).

Teologen och pionjären Rickard Cruz har utrustat sig med god kunskap i Guds Ord och i aktuell teologi. Denna bok täcker på ett mycket förtjänstfullt sätt in en fräsch och utmanande nattvardsteologi med en medveten fokusering på Jesus
Kristus som Frälsare och Herre. – Per-Axel Sverker, teol dr, Örebro (ur förordet).

Om du vill läsa mer om boken kan du göra det här.