Församlingsliv om man inte kan träffas

Vi lever i mycket speciella tider som kräver lite flexibilitet och kreativitet för att församlingslivet ska få fortsätta på ett bra sätt även om man inte kan träffas som vanligt. Här kommer några rekommendationer till husförsamlingar i coronatider.

Fortsätt att träffas så länge det går

Självklart bör man följa rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten som i skrivande stund bland annat innebär att den som har även milda förkylningssymtom inte bör träffa andra människor.

Däremot vill vi uppmuntra alla husförsamlingar, som ju är mindre gemenskaper och framförallt träffas i människors hem, att fortsätta att träffas så länge det är möjligt att göra det. Att mötas för att be, läsa Bibeln och uppmuntra varandra i efterföljelsen av Jesus är något som vi alla behöver.

Tips: Om det av olika anledningar inte går att träffas inomhus – träffas ute!

Församlingsliv i varje familj och hushåll

När sammankomsterna inte blir lika regelbundna som vanligt blir det viktigare än någonsin med ett vardagligt Jesusliv i varje familj och hushåll. Ta tid i bön tillsammans. Läs Bibeln som familj. Vänd varje utmaning till bön. Hjälp varandra att se på Jesus.

Håll kontakten med varandra i husförsamlingen

Om den fysiska isoleringen ökar finns alla möjligheter att hålla tätare kontakt med varandra i husförsamlingen genom telefonsamtal, sms, videosamtal och så vidare. Kolla läget med varandra. Be för varandra. Uppmuntra varandra. Skicka bibelord till varandra.

Fyll behov!

Fyll behov i församlingen och i dess omgivning. Vissa människor som behöver isolera sig på grund av ålder, hälsa eller sjukdom, kan exempelvis behöva hjälp med att handla mat. Det kan också uppstå behov av annan typ av praktisk hjälp eller att det finns människor som hör av sig och bryr sig. Var beredda, se behov, fyll behov! Guds kärlek är generös och utgivande.

Samling med videosamtal

När en husförsamling inte har möjlighet att träffas fysiskt går det att ha en enkel samling med videosamtal. Det går till exempel att använda Whatsapp (max 4 enheter), Messenger (Max 5 enheter) eller Skype (där man kan vara upp till 50 enheter). Här kommer ett förslag på ett enkelt upplägg:

• Alla förbereder sig för samlingen genom att i förväg läsa texten som man ska samtala kring (förslagsvis en kort text från evangelierna).
  • För att videosamtalet ska flyta på är det bra om någon leder samtalet. Förslagsvis husförsamlingsledaren men det går också bra med någon annan.
  • Plus och minus. Börja samtalet med att gå ett varv och låta varje person dela något positivt och något negativt från vardagen.
  • Bön. Tacka Gud för allt det positiva. Be för de behov som kommit upp. Tillbe Gud med enkla böner.
  • Upptäckande bibelläsning. Läs texten tillsammans och ha ett enkelt samtal utifrån följande frågor. 1) Vad står det? Återberätta texten tillsammans. 2) Vad betyder det? (Vad säger texten om Gud? Om människor? Om Jesus? Finns det ett bud att lyda? Ett exempel att följa?) 3) Vad behöver jag/vi göra? Försök att vara så personlig och konkret som möjligt. 4) Vem kan vi ge vidare till? Vilka människor i vår omgivning kan vi dela den här berättelsen med, dela evangeliet med, be för, hjälpa, älska eller betjäna?
  • Avsluta med att be tillsammans.

Det har var några enkla råd för att församlingslivet ska få fortsätta även i en ovan situation. Hör gärna av er om ni har frågor eller funderingar, behöver bolla tankar eller vill prata!

Jesus är Kung!