Församlingsgemenskap i pandemitider

Vi lever minst sagt i annorlunda tider. Pandemin har nu pågått i över ett år vilket har påverkat människors liv på sätt som få hade förväntat sig. Även församlingslivet har påverkats. Mitt i allt detta behöver vi påminna varandra om att lita på Gud och söka vår tröst och styrka hos honom. Han har lovat att alltid ge oss allt vad vi behöver.

“Gud har inte gett oss modlöshetens ande, utan kraftens, kärlekens och självbehärskningens Ande.” – 2 Tim 1:7

Olika husförsamlingar har i olika perioder hittat olika lösningar för att fortsätta fungera som församling och hjälpa varandra i efterföljelsen av Jesus. Förutsättningarna i olika gemenskaper varierar. Det kan exempelvis handla om att man har personer som tillhör riskgrupp eller som har ett extra utsatt yrke. Det kan också handla om att delar av gemenskapen har haft covid eller fått vaccin och kan antas vara immuna. Men även tillfälliga faktorer varierar som exempelvis förkylningssymptom osv. Allt detta gör att varje husförsamling behöver hitta flexibla sätt att fungera tillsammans i den egna gemenskapen. För vissa husförsamlingar innebär det att man kan träffas inomhus, för andra utomhus eller digitalt.

Några rekommendationer:

• Vårda och prioritera relationerna i husförsamlingen.
  • Var rädda om varandra! Ibland kommer vi till olika slutsatser kring hur vi ska hantera pandemin. Låt inte det bli en orsak till onödiga konflikter. Be om Andens enhet.
  • Fortsätt att odla ett missionellt och utgivande liv.
  • Gör vad ni kan för att vara med och minska smittspridningen.

Nåd och frid!