Organisk struktur

Sammanfattning av undervisning från Nätverkshubben 2014-11-27.

Allting har en struktur – även all typ av församlingsliv. Frågan är vilken typ av struktur. Det vanliga under väldigt lång tid har varit att församling och kyrka har haft en organisatorisk eller institutionell struktur. I det vi står i längtar vi efter att återupptäcka en mer organisk struktur, som också är den typ av församlingsliv som vi tror att Nya Testamentet lyfter fram. Församlingen är inte en organisation utan en gemenskap som är tänkt att fungera som en organism.

Några enkla skillnader mellan institutioner och organismer:

• Institutioner växer genom expansion. Organismer växer genom reproduktion.
  • Institutioner försöker ofta bevara sig själv långt efter sitt bäst före datum. Organismer föds, växer, reproduceras och dör.
  • Institutioner leds genom yttre styrning och kontroll. Organismer formas av sitt inneboende DNA.

Ett annat konkret exempel som visar på skillnaden mellan en institutionell församling och en organisk församling är hur människor kommer i funktion. I en institution uppstår ett behov i verksamheten som man sedan försöker hitta någon person som kan fylla. I en organisk församling låter man det Gud har lagt ner i församlingen och hos varje person växa fram på ett naturligt sätt. Uppdraget handlar mer om att identifiera, uppmuntra och förlösa människor i de gåvor Gud har lagt ned och det som Jesus vill sända människor in i.

Här kommer en video med Alan Hirsch om organisk struktur.

Alan använder sig av en mycket talande bild när han lyfter fram sjöstjärnan. En sjöstjärna har inget centralt nervsystem och är därför svår att ta kol på. Om du skär av ett ben från en sjöstjärna kommer benet att växa ut igen men det avskurna benet kommer växa till en ny sjöstjärna. Precis så är församlingen tänkt att fungera när den har rätt DNA. En institutionell församling är lätt att ta kol på. Fäll ledaren/högkvarteret så faller hela bygget. I en rörelse av organiska församlingar är varje lärjunge och varje församlingsgemenskap bärare av Gudsrikes-DNAt och inte beroende av en enskild ledare eller någon central styrning. Just på grund av det här har förföljelse mot lärjungar till Jesus många gånger inneburit att evangeliet bara sprids desto mer.

Starfish

I nätverket av husförsamlingar i Helsingborg vill vi sträva efter att vara så decentraliserade som möjligt. Ansvaret för församlingen och vårt gemensamma uppdrag ligger hos varje enskild person. Initiativet att ta nya steg för att nå människor med evangeliet eller fylla olika behov behöver födas hos gräsrötterna om vi verkligen vill se en rörelse.

Uppgift:

• Vilka tankar väcker detta hos dig?
  • Läs Mark 4:26-29. Vad kan vi lära oss från Jesus liknelse om hur Guds rike fungerar?