Församlingsliv med restriktioner

Regeringen gick i början av veckan ut med att man med anledning av smittspridningen kommer att begränsa allmänna sammankomster till max 8 deltagare. Man vill att detta ska vara normerande för alla sociala sammanhang även om de inte kan ses som allmänna sammankomster. Man rekommenderar människor, så långt det går, att inte träffa människor utöver de man bor eller arbetar tillsammans med.

Vi vill uppmuntra alla husförsamlingar att följa rekommendationerna. Även om detta så klart är ett tydlig begränsning av hur vi vill att församlingslivet ska fungera så hoppas vi att vi får vara med och medverka till att det inte blir långvarigt. Samtidigt behöver vi hjälpa varandra att fokusera på det vi faktiskt kan göra i den här tiden. Här kommer några förslag:

1. Bön och Bibel. Prioritera din personliga tid tillsammans med Gud. De flesta av oss lever med ett extremt informationsflöde. Se till att lyssna till rätt röster. Låt Gud tala! En god vana är att börja varje dag i bön och bibelläsning innan mobilen, datorn, TVn och allt annat brus startar.
  2. Församlingsliv i hushållet. Till er som bor tillsammans med andra är den här tiden ett bra tillfälle att leva församling i hushållet. Be tillsammans. Fira Herrens måltid tillsammans. Läs Bibeln tillsammans. Dela livet med varandra. Vänd varje problem till bön. Tacka Gud för alla bra saker. Låt Jesus vara i centrum av vardagen.
  3. Håll kontakten med varandra. Ring till varandra för att kolla läget. Skicka ett sms. Ta en promenad. Vi är kallade att bära varandras bördor. Visa extra omsorg med de som bor ensamma.
  4. Lärjungagrupper är en fantastisk tillgång där 2-3 personer möts en gång i veckan för att stödja varandra i efterföljelsen av Jesus. Mellan gångerna läser man Bibeln och när man möts blir det tillfälle att dela livet, samtala om det man läst, bekänna synder och be för varandra. Här kan du läsa mer om lärjungagrupper. Om du är med i lärjungagrupp – prioritera den! Om du inte är med i en lärjungagrupp men vill vara det – varför inte starta en eller prata med dina husförsamlingsledare om det finns någon grupp att haka på i.
  5. Be tillsammans i mindre konstellationer utomhus. Ta en promenad med en vän, be i ditt bostadsområde eller kanske i en annan stadsdel dit Gud leder dig.
  6. Samlas digitalt som husförsamling. Det finns goda möjligheter att använda sig av Skype, Google Meet, Zoom eller Messenger för att mötas. Om man har många barn i husförsamlingen kan man hålla träffen kort alternativt mötas vid en tid då barnen sover.
  7. Fyll behov i er omgivning. Det är så viktigt att inte isolera sig och bara se sina egna behov. Hjälp varandra att se behov i församlingens omgivning och hitta vägar för att förmedla Guds kärlek. Visa omsorg för ensamma människor. Handla åt någon som inte har den möjligheten. Be för behov i människors liv. Dela de goda nyheterna om Jesus.

“Välsignad är vår Herre Jesu Kristi Gud och Far, barmhärtighetens Far och all trösts Gud! Han tröstar oss i all vår nöd så att vi kan trösta dem som är i nöd med den tröst vi själva får av Gud. Liksom Kristi lidanden flödar över oss, så överflödar också genom Kristus den tröst vi får. Om vi är trängda, är det för er tröst och frälsning. Om vi blir tröstade, är det för att ni ska få den tröst som ger kraft att uthålligt bära samma lidanden som vi. Och vårt hopp om er står fast, eftersom vi vet att ni delar vår tröst liksom ni delar våra lidanden.”

2 Kor 1:3-7

Ledarteamet Helsingborgs husförsamlingsnätverk