Nytt arbete i utsatt område

Helsingborg har 2 stora områden fördelat på 8 stadsdelar som av Polisen klassas som utsatta. 20 % av kommunens befolkning bor i något av dessa områden. En av stadsdelarna heter Planteringen och ligger i södra delen av Helsingborg. Den stora majoriteten av befolkningen har utländsk bakgrund (72 %), med en särskild betoning på araber och kurder. Stadsdelen har också stora behov. Arbetslösheten är hög och det finns stora socio-ekonomiska utmaningar och problem med kriminalitet och droghandel.

Nu startar vi ett nytt kristet arbete på Planteringen med namnet Lukas 10. Visionen är att kombinera sociala insatser som språkcafé eller läxhjälp med evangelisation och lärjungaträning, exempelvis genom Al Massira och Upptäckande Bibelläsning. Arbetet hämtar sin vision från Lukasevangeliets tionde kapitel och nyckelorden är att fylla behov, förmedla hela evangeliet, transformerande möten över kulturella gränser och att ta till vara på människors gästfrihet.

Lukas 10 Planteringen är inte en församling men visionen är att arbetet ska få leda till nya gemenskaper av lärjungar och nya församlingar bland människor på Planteringen.

För att kunna starta det här arbetet vill vi i nuläget be om tre saker:

• Förbön – Vi är oerhört tacksamma för alla som vill vara med och be för det här initiativet. Be för människorna som bor på Planteringen. Be om “arbetare till skörden”. Be att evangeliet ska få förvandla människors liv, familjer och gemenskaper.
  • Medarbetare – Det finns många olika möjligheter att engagera sig i det här arbetet. Om du eller någon du känner är intresserad får man hemskt gärna höra av sig!
  • Ekonomiskt stöd – Lukas 10 Planteringen har behov av pengar för att kunna finansiera en samordningstjänst och en del andra kringkostnader. Vi välkomnar alla typer av givare från församlingar till privatpersoner.

Vill du vara med?

Kontaktperson: Rickard Cruz (070-301 08 42, rickard@cruz.se)

Bakom arbetet står Helsingborgs husförsamlingsnätverk, Evangeliska Frikyrkan samt Katalysator Sverige.

Ekonomiska gåvor hanteras genom Helsingborgs husförsamlingsnätverk.

Swish: 123 560 69 26

Plusgiro: 51 53 39-0

Märk “Lukas 10”

2 svar på ”Nytt arbete i utsatt område”